Finns det något spelföretag got att fira i 2008

Med 2007 närmar sig sitt slut har tiden kommit att bedöma om vad som har varit ett svårt år för de allra flesta online spelbolag. Den amerikanska backas UIGEA anti-spelande lagstiftning har gjort det ett svårt år för de flesta börsnoterade operatörer, och rökförbud i Storbritannien har slagit traditionella spelbolag svårare än väntat. Vad 2007 har visat, är att spel företagets behov av att fortsätta att tänka strategiskt och vara öppen för nya idéer och marknader. Old school attityder inneboende inom branschen håller på att utmanas av nya aktörer lockas till en bransch med relativt låga inträdeshinder. Som Rank Group kan vittna om, stå stilla och du kommer till slut att gå bakåt.

Hellre än att se bakåt och bo på tillkortakommanden i fjol, ska spelbolagen att kartlägga och fokusera på de viktigaste utmaningar som de kommer att möta under 2008.

Avhandlingar kommer att omfatta:

1. TV-reklam

2. Nya marknader

3. Konsolidering av branschen

Hur stora aktörer inom branschen tackla dessa utmaningar kommer att bli nyckeln till deras finansiella resultat och industri positionering. Men exakt vad de bör hålla utkik efter?

1. TV-reklam

Som Ladbrokes kan vittna, kan TV-reklam vara en svår och dyr affär. Deras första annonskampanj upplevt svårigheter med Advertising Standards Agency över oro glamourising spel. Å andra sidan har 888: s kampanj varit smarta, kreativa och nya, och är helt klart att locka nya spelare till branschen. William Hill har varit ovanligt lugnt på detta område, men kan mycket väl vara budgivning sin tid i ett försök att identifiera vad som fungerar snarare än dykning i fötterna först.

Vad som är tydligt är att riktade TV-reklam fungerar. Party Gaming stal en marsch på konkurrensen genom stora investeringar i detta medium i sina tidiga år på den amerikanska marknaden. I genomgång deras byråer är spelbolag kommer att behöva vara tydlig om exakt vad de försöker uppnå. Baserat på förfärliga upplevelsen drabbat Mansion och 32Red med fotbollströja sponsring, allmän varumärkeskännedom reklam via tv bör undvikas till varje pris. Kampanjerna bör vara smart, rolig och riktade mot en specifik produkt, snarare än att försöka täcka ett brett spektrum av produkter. Oavsett vilken metod som väljs, reklamkampanjer behovet av att rikta spelare till sajten på ett sätt som kan påtagligt mätas för att bestämma ett exakt Return on Investment samt att statistiskt bevisa vad som är och inte fungerar. Ytterst framgång reklamkampanjer bör avgöras av kommersiella analytiker och inte personal marknadsföring. 888 behärskar detta i sin senaste kampanj, styra spelare till en portal, och detta bör användas som ett riktmärke för alla andra företag.

2. Nya Marknader

Bolagets sekreterare bör överväga att vara lite fräck och lägga till en punkt på dagordningen vid nästa styrelsemöte med titeln ”Nintendo Wii”. Den senaste tidens framgång Nintendo Wii över Playstation 3 är detsamma som att några grundläggande affärsstrategi att spelindustrin kan lära av. Fortune gynnar de modiga, men framför allt gynnar de som skiljer från industrin normen. Få skulle hävda att spelindustrin är som en konkurrenskraftig på välbesökt marknad. Nyckeln till framgång under 2008 kommer att identifiera marknadstrender före konkurrenterna och sedan bli först till marknaden, samtidigt som balansen mellan att behålla fokus på sin kärnverksamhet.

Ökningen av 3D-poker och framgång PKR Poker
år 2007 bör ses som en indikation på hur spelbolag måste ständigt utvärdera den aktuella produkten bas för att driva sin verksamhet framåt. Investeringar bör göras i marknadsundersökningar för att avgöra exakt vad ”Joe Public” gör av företagen sortimentet. Även dyra, innebär det ett realistiskt perspektiv som saknas inom många företag.

Försök bör också göras att ta in ny personal till industrin. Alltför ofta företag fortsätter att rekrytera beprövade, men i slutändan dåligt kvalificerade och kompetenta personer med branscherfarenhet över mer begåvade externa kandidater. Detta merry-go runt tillvägagångssätt raser medelmåtta i en tid då nya idéer och impulser behövs. HR-avdelningar bör informeras om detta.

3. Konsolidering av branschen

Trots ändlösa tal om konsolidering, det Det är osannolikt att ske förrän efter upphävandet av UIGEA. Men när det förväntar sig att se några rörelser, särskilt i nya och framväxande geografiska marknader. Räkna med ingången av en av USA: s landbaserade casino i något skede under 2008, troligen via ett övertagande strategi för ett listade undervärderad spelbolag.

Sammantaget innebär 2008 en möjlighet för de flesta företag att sätta ett svårt år bakom sig, och att förbereda sig för vad som sannolikt kommer att bli ett år av omvälvningar och konsolideringen i en utmanande 2009.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.